Manapouri, Te Anau, Milford Sound, Doubtful Sound

5 oktober 2019 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

Dag 4 in NZ: Na een gigantisch luxe ontbijt de tip gekregen om naar Milford Sound te rijden via Highway 94...tja, we gaan morgen Doubtful Sound al doen, dus we zien wel....wat zijn we blij dat we dát alsnog gedaan hadden 😲. Daarover zo meteen meer...

In de ochtend naar de Te Anau bird sanctuary geweest. Hier worden gewonde, revaliderende en gepensioneerde zeldzame vogels opgevangen.  Na een korte tour met een gids waarbij de passie voor deze schitterende vogels afdroop, nog een donatie gedaan en weer de weg opgegaan.

Hadden eigenlijk besloten om een klein stukje van de Highway route te gaan doen, zover ik me op mijn gemak voelde....de eigenaar van de B&B had het over een tunnel 😱....en bergweggetjes....ik moest even slikken....maar goed, auto volgetankt en rustig aan de Highway 94 opgereden. Had je me dit 2 weken geleden gevraagd om dit te doen, had ik gezegd....no way in hell!!! 240 kilometer later wil ik even melden dat ik in mijn (nog even) 45 jaar....nog nooit...zo'n gave rit heb gehad. Door valleien, smalle bergwegen stijgend en dalend, one lane bruggetjes, 2km tunnel door de bergen (voorop, met colonne auto's achter me aan) en een paar serieuze haarspeldbochten.....pfffff, mag met recht zeggen dat ik trots op mezelf was.....zonder problemen al mijn grenzen verlegd 💪☺.  En dit heen én terug.....

Bij 'thuis'komst, in een lokaal eetcafé wat gegeten en nog een wandeling lang Manapouri Lake gemaakt, even afwinden....nu chillen en slapen, welterusten! 😚

Dag 5 in NZ; vanmorgen verrast met mijn verjaardag met kaarten en een kleinigheidje....heel officieel nog niet jarig, maar kan er zo wel 1,5 dag van genieten 😊

Rond de middag ingecheckt voor de Doubtful Sound overnight cruise op de Fiordland Navigator. Na een tocht over Manapouri Lake en een spannende busrit over de Wilmot pass met spectaculaire uitzichten in Deep Cove aan boord gegaan. Het heeft de hele middag, avond en nacht geregend, Doubtful Sunshine 😉. Desondanks schitterende watervallen gezien, een fors stuk langs Secretary Island de Tasmaanse zee op gevaren en daar pelsrobben op de rotsformaties gezien én met een tender boat een tochtje langs de oevers van de Sound gemaakt.....in de regen....veel regen.....heel veel regen...🤨. Na het avondeten heeft Dan nog een presentatie gegeven over het onstaan van Fiordland National Park, de wildlife hier en de daarbij horende consequenties van de introductie van possums, konijnen, hermelijnen en andere vier- (en twee-) potige roofdieren....verwoestend, heel triest 😔.

Dag 6 in NZ: Na een nacht in de cabin met stromende regen op het dak, in de ochtend nog een andere arm van de Sound in gevaren met als kers op de taart, een glimps van de pinguïns die hier voorkomen! Ook veel andere vogels op het eiland gezien. Als afsluiter nog een stelletje bottle nose dolfijnen langzij de boot gehad die een mooi showtje weg gaven....ik zeg, een ervaring voor in mijn boek....want het begint er op te lijken,  dat de verslagen steeds langer worden...😏😊. Vanmiddag weer onderweg naar Alexandra, nieuw hoofdstuk!!!

Voor degene die afhaken nu....mijn boek komt voorjaar 2020 uit 😂😂😂.