Mourea, Tikitere (Rotorua)

17 oktober 2019 - Mourea, Nieuw-Zeeland

Dag 18 in NZ: Gisterenavond lekker dure biertjes gedronken.....was goed πŸ‘Œ. Weer....gewoon omdat het kan...🀫. Gezellig zitten keuvelen met Faith, was erg boeiend....wist natuurlijk ook weer veel te vertellen, heeft hier ook ooit een winnaar van boer zoekt vrouw ooit op visite gehad...Hans en Hanneke, ken ze natuurlijk niet omdat ik het programma niet kijk....πŸ™„πŸ˜‰.

Kort geslapen,Β  want om 8 uur stond het ontbijt te wachten....had ook zo'n honger.....😏🀣🀣....nog niet genoeg gegeten hier....πŸ–πŸ·.....

Om 9.00 uur werden we opgehaald door Roi, a local Maori.Β Hij gaat ons deze dag wegwijs maken in de geschiedenis van de Maori cultuur en mooie dingen laten zien.Β  We hebben nog een ouder Canadees stel opgehaald in Rotorua en daarna reden we naar een Maori dorp, waar Roi's waterval begon over het onstaan en bestaan van de Maori's. In het dorpje was overal stoom en hete stenen en stinken 🀭....heel betoverend, wetende dat er onder je voeten vanalles aan de gang is...😱. In de Maori is dus een scheiding tussen Maori geloof en Anglicaans geloof ontstaan door de jaren heen, aangezien ik Anglicaans gedoopt ben, moest ik natuurlijk wel even een gebedje gaan doen binnen πŸ™πŸ˜‰. De grootvader van Faith was daar de pastoor en die ligt onder het altaar begraven......ook een rare gedachte 😧.

Nou moet ik eerlijk gaan bekennen, dat ik alles heb gehoord wat Roi heeft verteld.....maar er helaas niet alle details van heb onthouden πŸ™ŠπŸ™ˆ. Er was zoveel historie.....en alle Maori termen en Engelse termen door elkaar was zelfs voor mijn brein teveel....hey, ben op vakantie πŸ’β€β™€οΈβ˜Ί. Maar wat kon die kerel vertellen!!! Echt heel boeiend, onderweg ook gezellig zitten buurten over alledaagse dingen, heel gezellig πŸ€—. Volgende stop was bij een meterslange kano die is gemaakt voor Maori rituelen, helemaal handgemaakt en tot in details gekerfd. Hierna gingen we naar de plek, waar vroeger 3 bergtoppen waren. Deze zijn ontploft door een vulkaanuitbarsting. Hierdoor zijn de toppen natuurlijk weggevaagd en zijn er alleen nog maar heuvels met scheuren te zien. Door naar Okere Falls waar we een bushwalk maakte, waar Roi uitlegde waar eetbare en medicinale planten gevonden kunnen worden en waar ze voor gebruikt worden, hier en daar een blaadje geproefd....was ook best lekkerπŸ€πŸŒΏ. Na de bushwalk tussenstop gemaakt bij een voormalige powerplant waar elektriciteit werd opgewekt met waterkracht....pfff, wat ging dat hard!! In de tussentijd ook nog white water rafters gezien...was gaaf,Β  had ik in Canada ook gedaan, is superstoer πŸ’ͺπŸš£β€β™€οΈπŸš£β€β™€οΈ...

Jeetje, did I hear lunch??? πŸ˜‹πŸ˜‹....Lunch werd geserveerd in het cafΓ© waar ik mijΒ  dure pintjes had gekocht en bestond uit groenten en de planten die we in de bush hadden gevonden, was echt heerlijk!!! Ben alleen vergeten het recept te vragen πŸ™„πŸ˜‰. Na de lunch was het tijd om de bikini aan te trekken....πŸ˜’πŸ˜Œ...we reden 2 lakes verder om bij Waintangi Soda Springs in een hot pool te duiken....man, dat was heet en er dreven rare dingen in het water,Β  mineralen....maar uiteindelijk wel echt heel erg lekker en ontspannend 😴😴😴😁. En dan nog heerlijk het zonnetje erbij...genieten 😊.

Toen was het weer voorbij en heeft Roi ons weer keurig weer afgezet bij Lakeview B & B. Even nog een lekkere knuffel en afscheid genomen, heel geslaagd πŸ‘ŒπŸ‘.

Ze hebben in Rotorua een gondola....ik ga niet in een gondola, ik ga NIET in een gondola....never....ever.....Mel gaat toch mee in de gondola 🀣🀣🀣. Bovenin wel een schitterend uitzicht, ik weet dat heel goed, maar vind die dingen doodeng 😱. Maar weer mooie plaatjes geschoten, daar doe je het dan toch voor hΓ¨ 😜. Weer maar beneden met de ogen dicht en Rotorua weer ingereden, eventjes over de Night Market gelopen en bij Pig & Whistle maar weer wat gegeten....ik denk dat iedereen zich nu ook heel goed kan voorstellen hoe ik er in die bikini uitzag πŸ€£πŸ€£πŸ€£πŸ‘Œ.

Weer een volle geslaagde dag, wordt wel een beetje saai zo hΓ¨ πŸ˜‰. Wees blij dat ik die hele waterval van Roi heb onthouden πŸ˜„.....

Morgen laatste stop in Tauranga....😭😭.

Dag 19 in NZ: Lekker geslapen weer...😊, was vergeten de wekker uit te zetten, dus om 6.45 uur wakker....oops....maar goed,  geeft niks, lange dag vandaag. Na het ontbijt afscheid genomen van Faith, was echt een fijn mens 🀩.

Voordat we doorgaan naar Tauranga,Β  eerst nog naar Te Puia. Een wat commerciΓ«le opzet van wat we gisteren allemaal gezien hebben, maar als het goed is zien we hier een Haka en met een beetje geluk een ademende kiwi 🀞🀞. Fijne dag allemaal, dan hebben wij dat ook, laterrrrrr πŸ‘‹πŸ‘‹